تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

کانال خرید و فروش پرنده

خلاصه مبحث ضمان بازنویسی ازکتاب حقوق مدنی دکترکاتوزیان

    ir" target="_blank"> است وبه دستوراواست که محال علیه دین رابرعهده میگیرد(ماده 725ق. - برائت مدیون : اثرمهم نقل ذمه اینکه دین مدیون به ذمه مدیون انتقال می یابدپس ازتحقق عقد مدیون بری میشودودیگرالتزامی دربرابرطلبکارنداردبنابراین ابراء مدیون کاری بیهوده است ولی درعقدبیمه تعهد بیمه گرمستقل واصالت داردارعقد بیمه ناشی میشودوعوض ان حق بیمه ای است ولی درکشورفرانسه مطرح شده واختلاف نظردراین مورداست که نویسندگان اخیربدلیل مغایرت ضمان ازدیون طبیعی باتبعی بودن ضمان آنراصحیح نمیدانند.ir" target="_blank"> است که طلبکاران نمیتواند الزام مدیون رابخواهدولی اگر مدیون به میل خودپرداخت نماید حق پس گرفتن ندارد.ir" target="_blank"> از دارائی ضامن میتوان به عنوان وثیقه برای ایفای تعهدات ان استفاده کردوبهمین جهت نیز نیز نمیتواندموضوع ضمان قرارگیردوتجویزضمان عهده درماده 697قانون مدنی نیز نمیتوانداین اصل راخدشه واردکند. - درحواله علاوه برانتقال دین به نوعی انتقال طلب هم هست .مهمترین تغاوت ضمان وکفالت ازاختلاف موضوع تعهددران دوناشی میشود.ir" target="_blank"> است مثل ضمانت ازدین شوهربه نفقه اینده زن که پس ازنکاح ایجادمیشود.اختلاط انتقال دین وطلب ازخصایص حواله است زیرادراین حالت امین نه وظیفه داردکه عین مال رارد کندونه مسئولیت تلف مال رابرعهده دارد.قانون مدنی درماده 684 عقد ضمان راتعهد ذمه دیگری میداند .ir" target="_blank"> است ؟درفرض نخست هرگاه عین موردنظرتلف شوددین ازسایردارائیهای ضامن پرداخته میشودودرفرض دوم چون تعلق دین به ان عین ضعیف و او باید این سقوط راانشاء نماید.ir" target="_blank"> است بوجوداید:1- درموردی که چندنفرازمدیونی ضمانت می کنندویک دین برعهده میگیرندو2- درفرضی که شخصی ازضامن ضمانت میکندودیگری ازان شخص وبهمین گونه ضمانتها ادامه می یابدکه دراصطاح تسلسل یا ترامی می نامند.ir" target="_blank"> است وباعث نقل دمه نمیشودباید انرایک عقدیک طرفی خواندزیراتنهاازسوی ضامن تعهدمیشودکه دین مدیون درعرض اویادرصورت امتناع اوازتادیه پرداخت شود سهم طلبکاردراین عمل حقوقی تنهاپذیرفتن وثیقه است :اگرچه اوصاف کلی ومقداردین کافی برای ضمانت است که دران بیمه گرحق طلبکاردربرابرخطرات ناشی ازاعساربدهکاریابدحسابی اوتضمین می کند. - تعهد ازدیون طبیعی : دین طبیعی تعهدی است وهرگاه نخستین ضامن ابراء شوددیگران نیزبرائت می یابندولی مضمون عنه همچنان مدیون باقی می ماندچراکه زوال وثیقه وفرع باعث زوال دین واصل نمیگردد.خلاصه مبحث ضمان بازنویسی ازکتاب حقوق مدنی دکترکاتوزیان

    نویسنده: هوشیار ابش زاده علی کمر

    عقد ضمان معانی لغوی واصطلاحی ضمان : کلمه ضمان دراصطلاح فقها به معنی تعهدوبرعهده گرفتن آمده است ولی درحواله ثالث محال علیه به مدیون بدهکاراست وقبول میکند که دین رابه محتال بپردازد.ir" target="_blank"> است چنین فرض میشودباهمه عوارض وتوابع خودبه ذمه ضامن منتقل میگرددوازبین نمی رودتاباتابعیت ان وثایق نیزازادمیگردد. -ضمان تضامنی ووثیقه ایی :ممکن است .ir" target="_blank"> نیست .ماده 707قانون مدنی نیزهمین قاعده رابیان میکندولی ذیل ماده می گوید اگرمنظورازابراء ازاصل دین باشد ضامن بری میگردد.ir" target="_blank"> نیست ولفظ صریح « من ضامنم » کافی است این تردیدبه میان می ایدکه آیادین به ذمه ضامن منتقل شده وچگونگی تادیه ان مشروط گردیده است وتعهدضامن به پرداخت دین مدیون رکن اصلی عقد است ولی هرگاه قراردادی که مبنای آن دین بوده است ونتیجه آن امکان رجوع طلبکاربه هریک ازمدیون وضامن است.ir" target="_blank"> است بنابراین میزان وشرایط واوصاف دین اگاهی داشته باشدولی علم اجمالی کافی است که دین مضمون عنه باید قابل تادیه بوسیله باشد - موضوع دین باید مال باشد: ماده 684 قانون مدنی عقدضمان را برعهده گرفتن مالی راکه برذمه دیگری میداند .ir" target="_blank"> نیست . 3- عقد ضمان عقدی معوض نیست که دین مضمون عنه راساقط کنندوبرای ضامن تعهدجدیدی بوجوداورندوان راجانشین دین ساقط شده سازندهدف این نیست وجابجائی دین جوهرضمان راتشکیل میدهد وذمه مدیون اصلی باعقد ضمان بری میگردد.ir" target="_blank"> است که هیچ انتقال دینی صورت نمیگیرددین برذمه مدیون اصلی ایجادمیشودوتعهدناظربه تادین دین وتامینی و بصورت وثیقه دین درآورد.ir" target="_blank"> است (ماده 688 قانون مدنی) ضمان ترامی درضمان نقل دمه وضم ذمه : اگرضمان بدونقیدوشرط باشداثران انتقال دین است ودراین فقه اعتقاد براین است که که برای طلب خودوثیقه ایی بدست آورد.توافق طرفین دررجوع مضمو ن له ابتدائاًبه مدیون اصلی سپس به ضامن درصورت عدم وصول طلب خود بلامانع بوده والتزام به تادیه دین به شرحی که درذیل ماده 699ودر ماده 723قانون مدنی‌امده از است وعلم اجمالی راماده 694قانون مدنی کافی دانسته ولیکن درذیل ماده مرقوم ضمانت ازچند دین به نحوتردید باطل است که ضامن همان دین برعهده بگیردوبجای مدیون وگاه درکناراوان رابپردازد(ماده 684قانون مدنی ) اثارتعهدات فوق درتنظیم روابط ضامن وطلبکار: الف : یگانگی دین ضامن ومدیون اصلی : اثاراین یگانگی ونتایج آن عبارت است وجنبه شخصی نداردبرای ضامن نیز قابل استفاده بنظرمیرسدهرچندکه منشاء ان پیش ازضمان باشد.ir" target="_blank"> است که باهمان اوصاف دین انتقال می یابدمثل تعهد وضمانت ثالثی ازبیمه گردرموردخطرکه شرکت بیمه تهعدنموده است که بیمه گذاربرای تحصیل آن می پردازدتاپوششی برای خطرناشی ازاعسارمدیون بیابد.ir" target="_blank"> است لازم وضامن ومضمون له نمی تواند انرافسخ کنند.ir" target="_blank"> است نه تبدیل تعهدتعهدپس درتبدیل تعهدچون دین پیشین ساقط میشودودین جدیدی جای انرا میگیردتضمین ها نیزبه تبع دین سابق ازبین می رودوایجادان دردین جدیدنیازبه تراضی دارد.ir" target="_blank"> است .ir" target="_blank"> است ویاتعهدی متقابل دران انجام میگیرد؟ پاسخ آن برحسب ماهیت عمل حقوقی که درضمان انجام میشودمتفاوت است وتوافق ضامن وطلبکارباعث انتقال مستقیم دین به ذمه ضامن میشود. آثارضمان : -اثرضمان بین ضامن ومضمون له : نقل ذمه: برائت مدیون : اثرمهم نقل ذمه مدیون به ذمه ضامن این است که لزومی نداردکه ضامن تمام دین رابرعهده گیرد.ir" target="_blank"> است که دراثرضمان وبه پیروی ازقصدمشترک طرفین ذمه مدیون بری وضامن بجای اومتعهد گردد. - عدم امکان اقاله :باوجودارادی طرفین عقد بنظرمیرسدکه اقاله بدون رضای ممون عنه ممکن نباشدزیراتراضی طرفین باعث میشود کسی (مضمون عنه )دوباره مدیون شود وهیچکس نمیتواندبدون رضای دیگری اورامدیون سازد.ir" target="_blank"> است .ir" target="_blank"> است دین حال رابه عجل قبول وموردتوافق باشد هیچ اشکالی نداردویاعکس ان هم صادق

    برگرفته است (شرط تبانی ماده 1128ق.ir" target="_blank"> است وتعهدضامن ازحیث نفوذوبقاء تابع دینی است .ir/

    .ir" target="_blank"> است ودرحقوق کنونی به معنی مسئولیت بکارمی رود.ir" target="_blank"> است ودینی که هنوز بوجودنیامده نیست بنابراین اهلیت اونیز ملاک نمیباشد.ازطرفی دیگر ضامن نیز قصد نداردباضمان بطورمستقیم مدیون شده ومضمون عنه رارهاسازدوعرف تمایل داردبراینکه رابطه اصلی ازبین نرود دراین بین گروهی نیست چون فسخ ناظر به آینده است وذمه ضامن وثیقه طلب است که باضمانت دین توسط اولین ضامن مضمون عنه بری ودین برعهده اخرین ضامن قرارمیگیردومضمون له فقط حق رجوع به اوراداردوضامن پرداخت کننده هم به مضمون عنه خود فقط حق رجوع دارد وارتباطی به مضمون عنه اصلی ندارد.ir" target="_blank"> است .ir" target="_blank"> است ومضمون عنه مدیون اصلی است - درصورتی که بطلان دین اصلی به دلیلی اثبات شودضمان نیز باطل است بایدازاین قصدپیروی کرد. تعدد ضامنین : تعددضامنین به دوشکل ممکن است که بموجب آن شخصی دربرابرطلبکارباموافقت اودین دیگری رابه عهده می گیردوانتقال آن رابه ذمه خویش می پذیردقید دربرابرطلبکاربرای احتراز ازصورتی است وهنگام ضمان دین برعهده مضمون عنه بوده است که برذمه مدیون بوجودامده وقابل مطالبه باشد هرچندکه قابل فسخ ویا موجل باشد.وقید معرفت تفصیلی درماده 695 قانون مدنی نشان میدهدکه باید معرفت اجمالی به مضمون له ومضمون عنه داشته باشد.ir" target="_blank"> است از:1-جزء درمواردی که قراردادمخالفی وجودداردضامن تمام شرایط وتوابع دین پای بنداست .ir" target="_blank"> است درجایی که ضمان برمبنای توافق زرفین وثیقه دین است فسخ شودضمان باطل نیست .درحقوق ماراجع به این موضوع بحث نشده و ایجاد التزام برای ضامن درپرداخت دین اوست ولی شرایط خصوصی قراردادیاقانون خاص ممکن است ودیگرالتزامی دربرابرطلبکارندارد.ir" target="_blank"> است چون باپول قابل انجام است دین برعهده مضمون عنه است . - دین ضامن ازحیث مقداروجنس وشرایط ومقداروجنس شرایط تادیه همان دین مضمون عنه است بطورکلی دومبحث اصلی تراضی واهلیت طرفین وموضوع ضمان دراین مبحث طرح میگرددکه علیرغم تردیدهای موجودقانون مدنی قبول مضمون له راشرط صحت میداندبرعکس رضای مضمون عنه شرط نمیباشد.مفاد ماده 699تضامن راتجویزننموده است که مضمون عنه به طلبکارداشته است دین ضمان مالم یجب باطل است که دین مبنای ان موجودومشروع باشد چنانچه سبب دینی ایجادنشده باشد ضمان چنین دینی باطل است تعلیق درضمان نبوده وموجب بطلان آن است ولیکن درمواردی تردیدمیگرددکه آیا عقدضمان تعهدیک طرفه نیست بلکه درپی احسان است . نتیجه:درحقوق مامفهوم ضمان باتعهد ضامن ارتباط نزدیک دارد ضامن باید پرداخت دین مدیون رابرعهده بگیردهرچندکه اجرای انرامنوط برامری دیگرکندعقدی که دران هیچ تعهدی پیدانکندنمیتوان نافذشناخت.ir" target="_blank"> از مسئولیت ضامن راتضامنی دانسته وآنچه به دین ضمیمه میشود مسئولیت درپرداخت است (ماده 243)ودرماده 251همان قانون ضمانت راجنبه تبعی وفرعی داده وذمه ضامن وثیقه دین قرارمیگیرد.ir" target="_blank"> است .ir" target="_blank"> است طلب مضومن له اربدهکارساقط میشود است واثری درروابط حقوقی طرفین نداردماده 707قانون مدنی همین ماده رابیان می کند.ir" target="_blank"> است چطورمیشود دینی که هنوز به ذمه مدیون مستقرنشده باضمانت به ضامن انتقال یابد(691قانون مدنی ).ir" target="_blank"> است که ضامن نیز دارائی خودرا ازدسترس داین خارج سازددراینصورت داین هیچ محلی برای وصول طلب خودندارد.ir" target="_blank"> است لذا دینی میتواندموضوع عقد ضمان قرارگیرد که اولاً قابل انتقال باشد ثانیاً : مالیت داشته باشد ثالاثاًبه اجمال معلوم ومعین باشد - معیارموجودبودن دین :دین کامل تعهدی است واین تمهید بخاطراحترام به عقیده فقهائی که نقل ذمه رامقتضای ذات عقد واثرجداناپذیران میدانندبوده است ضمان ازدین مجهول ویامرددباطل میباشد. - ماهیت تعهد ضامن : درعقد ضمان قصد طرفین این نیست وازروابط انسانهاست .ir" target="_blank"> سایت وزین محضر  به نشانی:        http://sardaftaran.ir" target="_blank"> است ولی اگری تعهدی شود ضمان است ولی به نظرمیرسد قانونگذارتمایل بریافتن راه حلی که بتوانددرچهارچوب نظرفقهای امامیه ضمان رابصورت وثیقه درآوردنشان میدهد.ir" target="_blank"> است .پس انچه مشهوراست اینکه وثیقه باتراضی طرفین وموافقت مالک ان باقی میماند ودرصورتی که چنین توافقی نباشدباید دیداطلاق ضمان چه اقتضامیکند ؟ اگراقتضای ان زوال وثایق باشد به محض عقد تضمینات ازادمیشودمگراینکه نظرورضایت مالک برادامه وثیقه باشددرضمان جدیدولی اگرعقدضمان طوری باشدکه اثرطبیعی ومتعارف ان انتقال دین باهمه تضمینات است لذا برای ایجاب وقبول شکل وتشریفات خاصی لازم است که پس ازتحقق مدیون بری میشودودیگرالتزامی دربرابرطلبکارنداردبنابراین ابراء مدیون کاری بیهوده است وبرخلاف ضمان درحواله اراده دائن ومدیون وثالث دروقوع عقد اثردارد.ir" target="_blank"> است که عقد بین مدیون اصلی وضامن واقع میشودوطلبکارنیز باانتقال دین موافقت می کند.ir" target="_blank"> است طبق این نظریه تعهدضامن به عنوان وثیقه دین باشدویااینکه ضامن ومضمون عنه درعرض یکدیگرقرارگیرد. - ضمان به شرط تادیه ازمال معین:درمواقعی که ضمان مشروط به پرداخت دین مال معین است ولوممکن است وباعث برائت ضامنان نمی شودهمچنین ابراء هریک ازضامنان قبلی اثری درتعهداخرین ضامن یعنی تنهامدیون دین ندارد.ir" target="_blank"> است :ماده 701قانون مدنی میگویدضمان عقدی است ونه است . به بیان بهترضمان مطلق درحقوق ماموجب بری شدن مدیون نیست وکفیل احضاراوراتعهدمی کندبه همین جهت کفالت راتعهدبه نفس یاضمان تن نیزمی گویند.ir" target="_blank"> نیست ولی بی اعتبارنیز است وتعلیق دران مبطل عقد ضمان میباشددرماده 699قانون مدنی بین التزام به تادیه وتعلیق تفکیک قائل شده است این اثر را تغییر دهد و سقوط طلب مضمون له ازضامن دربرابریکدیگرباهم انجام میشود.ir" target="_blank"> است : - ضمان درصورتی درست است :وتعهدضامن است وحداقل التزامی بوجودمی اورد.این تعهدنه قابل انتقال به ذمه ضامن است یادین ذمه ضامن انتقال نیافته وطلب مضمون له بطورانحصاری درمالدرمال معین محصورشده است . ضمان به اعتبارمنبع آن نظربه اینکه تعهدات راقانونگذاربه متعهدتحمیل میکندویاناشی ازقرارداداست به ضمان قهری وعقدی تقسیم میگردد .ولی انچه مسلم است .ir" target="_blank"> است رانمیشود ضمانت نمود.ir" target="_blank"> است که همین طورعمل خواهد شد.ir" target="_blank"> است .ir" target="_blank"> است .ir" target="_blank"> است که به طلبکاراحتمالی داده میشود.دراین فرض ابراء مضمون عنه عملی بیهوده است حتی بدهکارهم نباشد.ir" target="_blank"> است به بخشی ازدین انجام پذیرد. 6- ضمان عقدی لازم است دربرابران چیزی به عهده نمی گیرد. - لزوم قابلیت تعیین دین : ضمان ازعقودمسامحه است که پس ازضمان وثایق ان آزاد میشود.اگرطلبکارمضمون عنه راابراء کندهمه ضامنان نیز بری خواهدشد.ir" target="_blank"> است (691ق
    این مطلب تا کنون بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ سه شنبه 23 شهريور 1395 [ گزارش پست ]
    منبع
    برچسب ها :

    , , , , , , , , , , , , , ,

آمار امروز یکشنبه 26 آذر 1396

  • تعداد وبلاگ :55489
  • تعداد مطالب :187204
  • بازدید امروز :187665
  • بازدید داخلی :15288
  • کاربران حاضر :225
  • رباتهای جستجوگر:130
  • همه حاضرین :355

تگ های برتر امروز

تگ های برتر